Gian gyöngyékszer

Gian gyöngyékszer

Gyöngysuli 1. rész

2010. május 24. - Gian

Egy kedves ismerősöm, Viki keresett meg azzal nemrégiben, hogy ő is szeretne megtanulni olyan ékszereket készíteni, amilyeneket mi csinálunk, és hogy mennyire nehéz ezt megtanulni. Én mondtam neki, hogy ez nem nagy ördöngősség. Az igazi gyöngyfűzés, az már igen! De egy-egy gyöngyös láncot, karkötőt nem nehéz összedobni. Ekkor pattant ki a fejemből az ötlet, hogy itt a blogon is segítsek azoknak, akik szeretnének egy-egy egyedi, kézzel készült darabot összehozni.

Terveim szerint egy-két részen keresztül bemutatom a szükséges alapanyagokat, hogy el tudjatok menni bevásárolni az alkotáshoz, ezután pedig egy-egy ékszer készítésén keresztül, technikákat mutatok be. Szóval ez lenne az első lecke. Készen álltok?

Akkor kezdhetjük!

Mint minden "tudományban" itt is fontos az alapok ismerete, hogy felvértezve ezzel a tudással kibontakoztathassuk kreativitásunkat. A gyöngyfűzés alapját az alapanyagok és a technikák képezik, minél több alapanyagot és technikát ismersz, annál "színesebb" dolgok létrehozására leszel képes.

Ezen a téren, még én is tanuló vagyok, de azt a keveset, amit tudok, szívesen megosztom veletek :)

Kezdjük a legalapvetőbb alapanyagokkal.

Tegyük fel, hogy kitalálod, hogy szeretnél magadnak egy nyakláncot (de ez lehet akár egy karkötő is). Először is ki kell találnod mire szeretnél fűzni. Rengeg lehetőség közül választhatsz, a teljesség igénye nélkül megpróbálom felsorolni a szóba jöhető anyagokat:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Lánc

Láncra fűzésnél különböző csüngős karkötőket tudsz készíteni, vagy a lánc közé szerelőpálca segítségével gyöngyöket erősíthetsz (ez különösen láncoknál mutat jól). És ezt a láncot tudod használni a már elkészült nyaklánc, karkötő végén hosszabbítónak.

2. Sodrony

Sodronyra fűzni általában hangsúlyos, szép gyöngyöket szoktam, amikor ritkán akarom tenni őket, hangsúlyozva szépségüket. Ehhez szükség van stopperre, amelyek a helyükön tartják a gyöngyöket. Sodronyból rengeteg féle színű létezik, a gyöngyök színéhez igazíthatod. Egy variációs lehetőség, hogy több szál sodronyra fűzünk, ezzel nagyon érdekes hatást érhetünk el.

3. Damil (sima, gumis)

Damilra fűzni akkor szoktam, amikor végig (azaz közvetlen egymás mellé kerülnek a gyöngyök) akarom fűzni a láncot (vagy karkötőt). Gumis damilt karkötőknél szoktam használni, gyermek ékszerekhez és nagy karkötőkhöz is kiváló. A nagyobb gyöngyökhöz a vastagabb, szövettel bevont gumi (gumicérna) is kiválóan megfelel. A damilt különböző méretekben lehet kapni, én a nagy gyöngyökkel készült láncoknál 0,7-es damilt használok, kissebb (kása) gyöngyök esetében 0,3-0,5-ös a jó méret.

4-5. Szerelőpálca

Kétféle változata van: a hurkos (4.) és a talpas (5.). A hurkosakat egymásba tudod fűzni, a talpasak csak "lógatásra" valók, hozzájuk már nem tudsz csatlakoztatni semmit. Ezekből mindig jó, ha tartasz otthon egy adagot, mert nem csak a szerelőpálcás ékszereknél kellhet, hanem más alapanyag esetén is díszítésként szolgálhat a lánc végén, vagy más helyeken fellógatva a szerelőpálcára applikált egy-egy gyöngy. Ha lánchosszabbítót készítek, a lánc színével azonos gyöngyöt szoktam tenni a lánc végére. Ezért én nem is nagyon használom a készen kapható lánchosszabbítókat, hanem mindig magam készítem láncból, és szerelőpálcás gyöngyből. Eddig 6 féle színben láttam ilyen pálcát: ezüst, arany, róduim, fekete, antik és réz. Arra mindig figyelni kell, hogy a szerelékek (szerelőpálca, szerelőkarika, stopper, kapocs, csomórejtő stb.) színárnyalata megegyezzen. Tudnék még sokat mesélni róla, mert a kedvenceim közé tartozik, de egyelőre ennyit. Nehogy sok legyen egyszerre :)

6. Selyemzsinór

A selyemzsinór a szivárvány minden színében kapható. Több méret is létezik belőle. Én a vékonyabbat szeretem, mert abból több szál is átfér a gyöngyön. A Gyöngyházban méteres szálakban lehet kapni, ezért nem is nagyon használom, mert ez kevés egy hosszú lánchoz, amit én szoktam csinálni. Általában csomózással "stoppoljuk" le rajta a gyöngyöket, így a tervezett lánchosszúság másfél-kétszeresét kell leszabni az elején.

7. Viaszolt zsinór

Ugyanaz a funciója, mint a selyemzsinórnak. Ebből is rengeteg színt lehet kapni. Legjobb méterre megvenni vagy egységcsomagban 10m-t lehet kapni a Gyöngyházban is (én ezt szoktam venni).

8. Bőrszál

Bőrszálat is ritkán használok alapanyagnak, mivel igazán fűzni rá nem nagyon lehet. Egy medált ráakasztani, vagy bőrvégzáróval egy szerelőpálcás gyöngyhöz (vagy gyöngyfüzérhez) erősíteni - ezt jobban el tudom képzelni. Ilyet ugyan még nem csináltam, de terveim közt szerepel :)

9. Különböző szalagok

Ugyan kifejezetten szatén vagy organza szalagra még nem fűztem, de szalagzáróval már használtam láncokhoz. Aki nézegeti a blogot, tudja, hogy ez most nagyon jellemző nálam. De simán el tudom képzelni, hogy egy egész láncot is lehet rá fűzni. Ilyeneket is lehet kapni sokféle színben a gyöngy és hobby boltokban.

10. Memória lánc, karkötő

Igazán hálás alap, bármit csinálsz vele, jól mutat. A karkötőt lehet kapni több méretben is, a legnagyobb a 12 soros, azt hiszem. Az én kedvenceim a 7-es és a 10-es, de szép csillogó szolíd karkötőhöz egy 3-as is tökéletes választás. Én nem szoktam szétvagdalni, így fel kell tekerni a kézre, de lehet nem teljesen összeérő változatát is készíteni.

Folytatjuk...

A bejegyzés trackback címe:

https://gian.blog.hu/api/trackback/id/tr881994562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása